کالبد شکافی آیفون 5
 
بهترینها

 در تاریخ دوازدهم سپتامبرنسل ششم از گوشی‌های هوشمند شرکت اپل تحت عنوان آیفون 5 رسما توسط این شرکت طی کنفرانس مطبوعاتی در سان فرانسیسکو معرفی و پیش‌فروش آن در تاریخ ۱۴ سپتامبر آغاز شد و در تاریخ ۲۱ سپتامبر در اختیار خریداران قرار گرفت. فقط در تاریخ پیش فروش این ابر گوشی یعنی در 24 ساعت روز چهاردهم سپتامبر بیش از دو میلیون سفارش خرید آیفون 5 به ثبت رسید. همچنین تنها در سه روز نخست عرضه آیفون 5 بیش از پنج میلیون دستگاه از آن خریداری گردید.

کالبد شکافی آیفون 5

قابل ذکر است که بر خلاف آیفون 4 و آیفون 4S که در ساخت آن از فولاد ضد زنگ بهره گرفته شده بود٬ آیفون 5 سرتاسر از آلومینیوم و شیشه ساخته شده است و از سیستم عامل iOS 6 قدرت می‌گیرد. طبق ادعای اپل٬ آیفون 5 هم اکنون نازک ترین تلفن هوشمند ارائه شده‌است.

در این پست قصد داریم مرحله به مرحله با تکه-تکه کردن و جداسازی تمام قطعات این ابر گوشی شما را با سخت افزار به کار رفته در آن آشنا سازیم. لطفا با رفتن به ادامه مطلب تا پایان با ما همراه باشید:

 

1. مروری کلی بر مشخصات سخت افزاری دستگاه:

  • صفحه نمایش 4 اینچی رتینا با رزولوشن 640*1136 و تراکم 326 پیکسل .....
  • پردازنده A6 سیستم روی تراشه (System on chip یا به اختصار SoC)
  • دوربین 8 مگاپیکسلی iSight
  • کانکتور 8 پین Lightning (جایگزین کانکتور قبلی)
  • اتصال 4G LTE

2. ظاهر آیفون 5 نسبت به آیفون 4 و 4S تغییرات زیادی داشته به طوری که آنرا به راحتی نسبت به نسخه‌های پیشین متمایز ساخته است.

نخستین موردی که در قسمت پایینی دستگاه خودنمایی می‌کند٬ کوچکتر شدن محل اتصال کابل (که حالا آنرا با اتصال Lightning می‌شناسیم) می‌باشد.

انتقال جک هدفون از بالای دستگاه به قسمت پایین و بزرگتر شدن شکاف‌های اسپیکر و میکروفون از جمله مواردی هستند که در این نسخه تغییر یافته‌اند.

دقت کنید در عکس زیر شکاف کوچکتر (بین جک هدفون و اتصال دستگاه) مربوط به میکروفون و شکاف بزرگتر مربوط به اسپیکر می‌باشد.

3. برای باز کردن آیفون 5 در قدم اول باید دو عدد پیچ به کار رفته در قسمت پایینی دستگاه را باز کرد. خوشبختانه نوع پیچ‌های به کار در آیفون 5 نسبت به آیفون 4 و 4S تفاوتی نداشته و هنوز هم می‌توان از همان پیچ‌گوشتی‌های pentalobe برای باز نمودن آن استفاده کرد.

4. بر خلاف آیفون 4S که درپوش قسمت پشتی آن باز می‌شد٬ در آیفون 5 درپوش جلوی آن باز می‌شود. این یک نکته بسیار مثبت است چرا که باعث می‌شود تعویض صفحه نمایش آسیب دیده یا شکسته شده بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

مقایسه کنید با آیفون 4S که درپوش پشتی آن باز می‌شد و برای رسیدن به صفحه نمایش می‌بایست مراحل زیادی را طی می‌کردیم و قطعاتی زیادی را جدا می‌کردیم. از این جهت می‌توانیم بگوییم آیفون 5 قابل تعمیرترین آیفونی است که تا کنون دیده‌ایم.

5. کانکتور صفحه نمایش به صورتی پایدار و محکم به برد اصلی توسط چند پیچ فیلیپس متصل شده است. توسط ابزار spudger توانستیم به راحتی کانکتور صفحه نمایش را باز کنیم.

6. در تصویر زیر (سمت راست) می‌توانید نمایی کلی از درون دستگاه را در حالی که هنوز هیچ یک از قطعات آن جدا نشده‌اند مشاهده کنید. در تصویر سمت چپ هم می‌توان قطعات مهمی همچون باطری بزرگتر٬ اتصالات آنتن٬ یک اسپیکر دوربین‌ها ویبراتور و ... را مشاهده نمود که در ادامه با باز نمودن هر یک از موارد فوق٬ به تفصیل درباره هر کدام صحبت خواهیم داد.

7. همانند روال همیشگی٬ قبل از جداکردن قطعات٬ ابتدا باطری را از مدارخارج می‌کنیم. این کار را با باز کردن سه عدد پیچ فیلیپس و براکت آهنی که باطری را نگه داشته‌اند٬ انجام می‌دهیم.

در آیفون 3GS باز کردن صفحه نمایش آسان بود اما باز کردن باطری با زحمت همراه بود. در آیفون 4 و 4S باز کردن باطری راحت (به دلیل باز شدن درپوش پشت) اما باز کردن و تعویض صفحه نمایش بسیار پر زحمت و وقت گیر بود. اما در آیفون 5 باز کردن صفحه نمایش و باطری بسیار راحت و سریع تنها در دو-سه مرحله انجام پذیر است.

8. پس از باز نمودن کانکتورهای باطری از روی برد اصلی در مرحاه قبل٬ باطری را از جایگاه خود درمی‌آوریم. همانطور که در تصویر سمت راست زیر مشاهده می‌کنید٬ جدا کردن باطری به راحتی صورت می‌پذیرد.

باطری آیفون 5 نه تنها در اندازه بلکه در ولتاژ و آمپر خروجی هم تفاوت‌هایی با نسل قبلی خود داشته است. در زیر می‌توانید مشخصات باطری آیفون 5 را با نسل قبلی آن و Galaxy S III مقایسه نمایید:

  • iPhone 5 Battery: 3.8V - 5.45Wh - 1440mAh. Talk time: Up to 8 hours on 3G. Standby time: Up to 225 hours.
  • iPhone 4S Battery: 3.7V - 5.3Wh - 1432mAh. Talk time: Up to 8 hours on 3G. Standby time: Up to 200 hours.
  • Samsung Galaxy S III Battery: 3.8V - 7.98Wh - 2100mAh. Talk time: Up to 11 hours 40 minutes on 3G. Standby time: Up to 790 hours.

از نوشته‌های (MFR Sony) و (Cell made in Singapore) پشت باطری می‌توان دریافت که این باطری ساخت شرکت سونی است که در کشور سنگاپور تولید می‌شود.

9. قطعات به صورت فشرده و هوشمندانه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اتصالی که در تصویر نخست مشاهده می‌کنید٬ قاب فلزی دور دوربین جلو را به قاب دور دوربین عقب متصل می‌کند. شاید این قاب نوعی آنتن باشد؟ تنها زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

10. در قسمت داخلی بالای قاب آیفون٬ تعدادی اتصال آنتن یافتیم که محکم به بدنه پیچ شده بود. با بازنمودن این پیچ‌ها٬ برد اصلی به همراه دوربین 8 مگاپیکسلی در حالی که هنوز قطعات زیادی به قاب پشتی متصل بود٬ به راحتی از دستگاه جدا شد. یک نمره مثبت دیگر برای راحتی تعمیرات آیفون 5 .

11. اکثر اجزائی که به همراه برد اصلی بیرون آمدند٬ توسط پیچ‌ها و براکت‌ها نگه داشته شده بودند. احتمالا اپل قصد داشته مطمئن شود که تمامی کانکتورها به محکمی در سر جای خود قرار گرفته‌اند و با گذشت زمان به سروصدا و تق-تق کردن نمی‌افتند.

12. پشت برد اصلی شامل اجزای زیر می‌باشد:

13. و همچنین سایر اجزای این سمت برد عبارتند از:

14. حال با جدا نمودن روپوش روی تراشه A6 اپل٬ به بررسی آن می‌پردازیم:

  • پردازنده A6 اولین سیستم روی تراشه (System-on-Chip (یا SoC)) اپل با طرح سفارشی بر پایه مجموعه دستورالعمل‌های  ARMv7 می‌باشد.
  • از آنجایی که تراشه A6 یک پردازنده با طراحی خاص  ARM نیست٬ این ویژگی به اپل قابلیت سفارشی سازی آن را نسبت به نیازهای خود می‌دهد.
  • در قسمت راست چیپ A6 می‌توانید کد B8164B3PM را مشاهده کنید که معنی آن 1GB Elpida LP DDR2 SDRAM می‌باشد. به عبارت دیگر در این پردازنده از یک گیگابایت رم DDR2 ساخت شرکت Elpida بهره گرفته شده است. بر خلاف چیزی که در کنفرانس معرفی آیفون 5 روی پرده به نمایش درآمد (اینجا) که کد K3PE7E700F روی پردازنده نقش بسته بود و به معنی استفاده از رم ساخت شرکت سامسونگ در پردازنده بود اما ظاهرا با تیره و تار شدن روابط بین اپل و سامسونگ٬ این شرکت ترجیح را به عدم استفاده از رم‌های سامسونگ در محصول جدید خود داده است. البته چندان دور از انتظار هم نبود چرا که چندی پیش اپل رسما اعلام کرده بود که سفارش چیپ‌های رم از سامسونگ را برای استفاده در آیفون کاهش داده است.

15. در تصویر زیر یک نمای کلوزاپ از چیپ کدک صوتی 338S1077 Cirrus را مشاهده می‌کنید. به طور خلاصه٬ وظیفه این چیپ همانند یک مبدل دیجیتال به آنالوگ و آنالوگ به دیجیتال برای رمزگذاری و رمزگشایی (encode and decode) صدا از سیگنال‌های ورودی و خروجی می‌باشد.

16. در سمت دیگر برد اصلی (سمتی که با برداشتن روپوش آن پردازنده A6 ظاهر شد)٬ می‌توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

17. حال می‌توان تائید کرد که چیپ Qualcomm MDM9615M قلب تپینده قابلیت جدید مخابراتی آیفون 5 یعنی بهره گیری از ارتباطات نسل چهارم 4G یا (4G LTE) می‌باشد.

  • چیپ Qualcomm MDM9615M یک مودم با فناوری ساخت 28 نانومتری (LTE (FDD and TDD ٬ HSPA+٬ EV-DO Rev B٬ TD-SCDMA می‌باشد.
  • این چیپ همچنین قابلیت پشتیبانی از multi-spectrums, multi-mode LTE را دارد و بدین طریق توانایی انتقال همزمان صدا و اطلاعات را روی شبکه مخابراتی فراهم می‌سازد. (البته برای برهره بردن از این ویژگی٬ بستر مخابراتی مورد استفاده هم باید توانایی ارائه چنین خدمتی را داشته باشد.)
  • سمت راست چیپ Qualcomm چیپ RTR8600 را مشاهده می‌کنیم که یک فرستنده و گیرنده RF چند بانده می‌باشد و می‌تواند در کنار چیپ Qualcomm MDM9615M باندهای مختلفی را از جمله پنج باند UMTS٬ بیش از پنج LTE و چهار باند EDGE را پشتیبانی کند که این ویژگی آیفون 5 را به یک تلفن همراه جهانی تبدیل می‌کند. به طوری که آیفون 5 می‌تواند در اکثر بسترهای مخابراتی در کل دنیا بدون مشکل کار کند.

18. یک کلوزاپ از چیپ Broadcom BCM5976 را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. اپل از همین چیپ در مک بوک ایر هم برای کنترل trackpad استفاده کرده است. در اینجا این چیپ به همراه کنترلر صفحه لمسی Texas Instruments برای کنترل دستورات ورودی که با لمس انگشتان دست روی صفحه نمایش رتینا صورت می‌گیرد٬ استفاده شده است.

19. پس از تشریح کامل برد اصلی٬ توجه خود را به قاب پشتی جلب می‌کنیم (تصویر راست). در این مرحله مجموعه پایینی دستگاه که شامل کانکتور Lightning ٬ جک هدفون٬ اسپیکر و میکروفون پایینی است را جدا می‌کنیم (تصویر وسط). در تصویر سمت چپ هم می‌توانید مجموعه کیت Lightning را که بیرون آورده شده است را مشاهده نمایید.

20. توجه داشته باشید که آیفون 5 در مجموع دارای سه میکروفون می‌باشد که با باز کردن مجموعه پایینی دستگاه٬ اولین میکروفون از سه میکروفونی که در آیفون 5 به کار رفته است٬ جدا شد. از این میکروفون در هنگام مکالمات تلفنی استفاده می‌شود. دو میکروفون دیگر در قسمت بالایی دستگاه هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

21. به نظر می‌آید کانکتور جدید Lightning می‌تواند به راحتی توسط کانکتور Dock (کانکتور سابق در آیفون های قبل) بلعیده می‌شود! (تصویر راست). کانکتور جدید دارای هشت رشته پین می‌باشد.

از آنجایی که به طور رسمی صحبتی در رابطه با پین‌ها نشده است٬ ما فقط می‌توانیم بگوییم دو تای آنها مربوط به power و ground می‌باشد. اما در رابطه با 6 پین دیگر٬ نمی‌توانی به طور قطعی اظهار نظر کنیم.

اپل ادعا می‌کند که کانکتور جدید Lightning تماما دیجیتال است. از طرفی هم این شرکت ادعا کرده آیفون 5 از خروجی آنالوگ صدا و VGA Video پشتیبانی می‌کند. می‌توان حدس زد که احتمالا نوعی مبدل دیجیتال به آنالوگ در داخل خود کابل مورد نظر بوده است.

22. تحقیقات بیشتر روی این کانکتور نشان از آرایه‌ای منظم از پین‌ها را دارد. در تصویر راست می‌توانید کلیپی که کابل را در جای خودش نگه می‌دارد مشاهده کنید.

هر پین حالتی ارتجاعی دارد که سر آن با پوششی از طلا برای اطمینان کامل از برقراری یک اتصال خوب بین کابل و سوکت پوشانده شده است.

23. با اینکه هنوز قطعات مختلفی روی قاب پشتی دستگاه مانده بود٬ ولی وزن آن به طور قابل توجهی سبک بود و تنها مقدار ناچیزی از قاب خالی آیفون 4S بیشتر بود.

24. در تصویر زیر موتور ویبراتو آیفون 5 را مشاهده می‌کنید. درآوردن یا تعویض این قطعه نیازی به لحیم کاری ندارد. برخلاف آیفون 4S که از ویبراتور با نوسانگر خطی بهره می‌برد٬ آیفون 5 دوباره به استفاده از ویبراتور با نوسانگر دورانی برگشته است. قبلا به دلیل استفاده از نوسانگر خطی در ویبراتور آیفون 4S اپل را ستوده بودیم. چرا که این نوع ویبراتور صدای کمتری داشته و عملکرد بهتری هم دارد. اما الان واقعا در تعجب هستیم که چرا اپل مجددا به استفاده از موتور ویبراتور با نوسانگر دورانی یا چرخشی عقبگرد داشته است؟! نظر شما چیست؟

25. در تصویر زیر هم اسپیکری که هنگام مکالمه روی گوش قرار می‌گیرد را مشاهده می‌کنید که به راحتی و با باز کردن دو پیچ از جای خود در آمده است.

باز کردن این قطعه در آیفون 4S دردسر زیادی داشت!

26. در طراحی دکمه Home Button هم شاهد تغییراتی هستیم. دکمه Home Button آیفون 5 توسط یک براکت یکپارچه فلزی که به قاب اصلی پیچ شده است٬ پشتیبانی می‌شود که از استحکام بالاتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است. کاربران زیادی از خرابی دکمه Home Button آیفون 4 و آیفون 4S گلایه می‌کردند. اما در طراحی جدید نه تنها این دکمه از طول عمر بالاتری برخوردار خواهد بود٬ بلکه تعویض آنرا هم بسیار راحت‌تر ساخته است.

27. همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم٬ از نخستین مواردی که توجه ما را در طراحی آیفون 5 به خود جلب کرد٬ تعویض راحت LCD بود که تنها با انجام دو یا سه مرحله امکان پذیر بود.

صفحه فلزی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید٬ هم محافظ  صفحه نمایش می‌باشد و هم وظیفه دفع حرارت را بر عهده دارد. دقیقا نتوانستیم دریابیم که آلیاژ این صفحه فلزی چیست اما رسانایی آن نزدیک به فولاد ضد زنگ (stainless steel) بود و همانند فولاد ضد زنگ هم کمی خاصیت مغناطیسی داشت.

28. یکی از مواردی که باعث نارضایتی خریداران آیفون 5 شده بود٬ پتانسیل بالای بدنه آلومینیومی جدید آن در برابر خراش و پریدگی رنگ آن بود.

به همین دلیل ما هم برای تست این موضوع سعی کردیم توسط یک سکه روی بدنه آن خط بیندازیم. با انجام این تست دریافتیم که بدنه چهار گوشه‌ی آن به اندازه کافی از استحکام لازم برخوردار است اما لبه‌های آن مستعد است.

نتیجه گیری: در صورت تهیه آیفون 5 حتما برای آن یک قاب یا محافظ تهیه کنید.

 

29. یکی از موارد مهم تغییر یافته در آیفون 5 دوربین به روز شده 8 مگاپیکسلی آن می‌باشد.

با این حال با درآوردن دوربین٬ تغییرات زیادی بین آن و دوربین آیفون 4S قابل مشاهده نیست. از تنها ارتقاع‌های مهمی که توسط سونی روی آن انجام شده است٬ می‌توان به بهبود 40 درصدی کارایی آن در نور کم و عکس برداری سریعتر اشاره کرد. در تصویر زیر دوربین آیفون 5 در سمت چپ عکس قرار دارد.

30. موردی دیگری که اپل روی آن مانور زیادی داد و برای آن به خود افتخار می‌کرد!٬ استفاده از محافظ کریستالی یاقوت کبود روی دوربین آیفون 5 بود.

از آنجا که یاقوت کبود یک ماده سخت به شمار می‌رود و از آن در خارجی ترین لایه‌ی دوربین به کار رفته است٬ باید مراقبت‌های لازم از آن را به عمل آورد.

تلاش ما برای خط انداختن روی آن ناموفق بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این محافظ از افتادن خط روی خود در امان است.

اگر بخواهید با یک کلید روی بدنه پشتی آیفون 5 خط بیندازید٬ خود بدنه زیاد مقاومت نشان نمی‌دهد اما محافظ لنز دوربین در برابر خط انداختن حتی با نوک کلید هم بسیار مقاوم است و مثل روز اول خود باقی می‌ماند!

31. سرانجام توانستیم دو میکروفون دیگر را که در قسمت بالای دستگاه قرار دارند٬ پیدا کنیم! ابتدا میکروفون جلو را مشاهده می‌کنید که احتمالا برای FaceTime به کار می‌رود و در تصویر چپ هم سومین میکروفون که در عقب دستگاه جاسازی شده است را می‌بینید. از این میکروفون هم برای ضبط ویدئو و حذف صداهای اضافی محیط استفاده می‌شود.

32. از اینکه ما را تا اینجا همراهی کردید٬ از شما متشکریم. همانطور که خود شاهد بودید٬ آیفون جدید در طراحی قطعات سخت افزاری نسبت به نسل‌های قبلی خود بیشترین تغییرات را داشته است و بسیاری از نقص‌ها و کمبود‌ها در نسخه جدید مرتفع شده است و مانند همیشه استفاده از مواد اولیه با کیفیت و استفاده از قطعات از تولید کنندگان مطرح از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. در نهایت امتیازی که به راحتی تعمیرات آیفون 5 می‌دهیم٬ 7 از 10 می‌باشد.

 

منبع: itvision.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 31 دی 1391برچسب:, :: 8:15
mirallah nori

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بهترینها و آدرس arianatech.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 60
بازدید هفته : 181
بازدید ماه : 181
بازدید کل : 88668
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1